måndag 4 januari 2010

Bakdags

Idag var det dags för lite bakning. Åt ett vansinnigt gott bröd när jag jobbade natt sist och det skulle inte vara så svårt att göra så idag testade jag det. Det är inte alls svårt att göra och mitt blev också gott =). Så det ska jag definitivt göra igen.

"Enkelt bröd"

1/2 paket jäst
2 tsk salt
1 msk honung
5dl ljummet vatten
3 dl grahamsmjöl
6-7 dl vetemjöl special

Blanda allt i en bunke och arbeta ihop degen. Den blir väldigt lös. Låt jäsa i bunken i en timme. Arbeta in ytterligare 1 dl vetemjöl special i degen. Lägg på plåt och låt jäsa 20 min. Sätt in i ugnen på 250grader i 20 min, sänk sedan till 200 i 25-30 min. Mums!





Passade även på att baka lite muffins till den kommande 30-årsfesten. Mer bak blir det nog de närmsta veckorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar